søndag 4. mai 2014

Stablebrød

Stablebrødet er utviklet av Bakerinnen som var med på Hele Norge baker. 
Jeg har selvsagt laget en grovere variant. Brødet både ser bra ut og ble kjempegodt.
Det skal heller ikke heve lenge. Kan det blir bedre? 
Vi hadde brødet til gulrotsuppe,
men det fungerte også utmerket med gulost i matpakken dagen etterpå.

Stablebrød med urter og parmesan
6 dl fullkornsmel
1 dl havregryn
3 dl hvetemel
2 ts salt
1/2 pakke tørrgjær
2 dl lunkent vann
2 dl ekstra lettmelk
2 ss olivenolje
1 egg

Litt smeltet smør.
Revet parmesan
En håndfull hakket fersk basilikum
En håndfull hakket fersk timian
Soltørkede tomater i olje
Maldonsalt etter eget ønske

En smurt brødform.
Stekes på 200 grader i 35-40 minutter.

Bland de tørre ingrediensene. Varm opp melken til den er fingervarm.
Bland melken med olivenolje og vann.
Deretter blandes alle ingrediensene sammen, samt egget.
Jeg gjorde som Bakerinnen og eltet i kjøkkenmaskin i ca 8 minutter.
Kjevle ut et rektangel. Bre smøret utover. Dryss på urtene, tomatene, salt og parmesan.
Del deretter deigen opp i strimler på 8 cm. Legg remsene oppå hverandre.
Del opp i ytterligere 10 cm firkanter. Disse stables i brødformen.
Strø restene av parmesanen på toppen.
Stek i 35-45 minutter.

 Velbekomme.

1 kommentar:

  1. Det brødet har jeg tenkt jeg skulle lage, det så bare så utrolig godt ut!
    Skal prøve din variant også, er mest glad i de grove brødtypene jeg også:)

    SvarSlett

Tusen takk for at akkurat du legger igjen en liten hilsen. ♥