onsdag 22. august 2012

Kremet pasta med reker

Til tross for regn og gråvær i Bergen er ikke sommeren fullstendig over. 
Jeg forbinder reker med sommermat, selv om trønderen her hjemme forteller at rekene er best om vinteren. Likevel - til middag hadde vi en lett rekepasta som for meg var sommerlig god.
Inspirert av en tidligere funnet oppskrift på Trines matblogg.
Oppskriften er for to personer.

Kremet pasta med reker
300 gram reker (Jeg snakker ikke høyt om at de ikke er ferske)
Spaghetti etter eget ønske og mengde. Her er det alltid fullkornspasta.
To desliter melk (Evt matfløte, da minus maismel)
En spiseskje maismel
En fjerdedel squash
En halv paprika
En halv rødløk
To vårløk
Et par never ruccolasalat
To teskjeer grønn, god pesto
Et stort fedd hvitløk
En halv chili
Parmesan
Salt og pepper

Pasta kokes. Squash, paprika, og rødløk kuttes i terninger. Vårløken kuttes i ringer. 
Stekes til grønnsakene er myke og blanke. Chili og hvitløk finhakkes,
og tilsettes de øvrige grønnsakene sammen med melk, pesto, og melet utrørt i litt melk. 
La dette småkoke et par minutter til sausen tykner.
Tilsett rekene, og la de kun bli gjennomvarme.
Dryss over parmesan, ruccola, salt og pepper etter eget ønske.
Velbekomme.

1 kommentar:

  1. Åh, jeg skulle ønske jeg kunne si nam og atter nam, men jeg liker typisk ikke reker (er det mulig for en sørlending? man kan jo lure på om jeg er rar... ;)) Men kanskje denne retten er like god med kylling i biter? Da kan jeg si nam, da ;)

    Er innom deg for å takke deg for den åpenheten og tilliten du viser meg i kommentarene. Jeg syns du skal være stolt av at du våger å sette ord på det vanskelige og stolt av at du våger å dele det - så ærlig og åpent. Jeg forstår du går en litt "så som så"-høst i møte, med tanke på hva du forteller, og jeg håper den likevel kan inneholde mye glede og solskinn. Det er vanskelig å ta valg om veien videre, men flott å bruke tiden - og å gi det tid. Da vet du at det er rett valg som tas.
    Ønsker deg masse godt i tiden fremover, og masse styrke til det som måtte komme - enten det blir sånn eller sånn. Håper på det aller beste!
    Og du, skulle denne kommentaren bli for personlig for deg, så blir jeg overhode ikke snurt om du velger å slette den/ikke la den være publisert.
    Du skrev til meg at jeg måtte si fra om du kunne bidra med noe. Nå er det min tur til å si det samme til deg. Jeg er her - og mailadressen står på bloggen om du trenger det. Vit det. Du er så god :) klemmer til skjønne deg, med ønske om en fin dag!

    SvarSlett

Tusen takk for at akkurat du legger igjen en liten hilsen. ♥