torsdag 25. april 2013

Scones - enkel glede

 Jeg elsker nybakt gjærbakst. Jeg er derimot ikke så glad i ventetid. 
Derfor har scones alltid vært en favoritt. 
De er ferdige på 1, 2, 3. 

Etter nesten et halvt år har jeg gjenoppdaget scones.
De er supergode nå når jeg er alene med meg selv i Bergen.
Et brød rekker jeg aldri å spise, og nybakte rundstykker for en = ikke like inspirerende.

Scones av rug og fullkorn.
Oppskrift basert på omtrentlige mål;
2 dl finmalt rugmel
4 dl fullkornsmel
2 ts bakepulver
1 ts salt
En liten klunk olivenolje
Lunken vann til deigen blir passe fast.

Form deretter scones nøyaktig slik du ønsker.
Hjerteformet, runde eller avlange.
Sconesene bør være nokså flate på toppene for best stekeresultat.

Enkelt og kjempegodt.
Velbekomme.

4 kommentarer:

  1. De så gode ut! Har sett kite grove scones. Et godt tips til permisjonslivet også:)

    SvarSlett
  2. Kjære gode Katrine! Glad for å lese at du tar deg en god pause med scones! Scones er diggbart - jeg elsker dem :) herlig at du og har lagt din elsk på slike! Men kjære Katrine - nå skjer det mye i livet ditt! Jeg har ikke vært innom på en stund- Visste du hadde eksamen, visste dere hadde kjøpt leilighet og skal flytte..men likevel det føles litt massivt. Men gøy? iallefall er det MYE gøy, da ;) Og mye bra å se frem til når eksamen er i boks...! Litt kjipt at dine kjære har flyttet, men snart, snart er du der du også! :) hurra - så gøy, og hurra for deg som jobber og står på med eksamen som bare det!
    Jeg legger siste hånd på verket i dag og oppgaven leveres i morgen. Det skal bli godt. Lov meg å fortsatt ta gode pauser innimellom - og gled deg litt over fargeprøver og det å planlegge i hodet ;)
    god helg fine du. klem klem

    SvarSlett
  3. Mmmmmmm! Dette så digg ut!

    Må bare takke deg for fine spor, som du har lagt igjen hos meg. Jeg har dessverre ikke hatt tid til å besøke deg, den tida vet du - strekker ikke til.

    Alltid kos å komme innom deg og lese om dine sprell.

    Happy søndag!
    -Maiaklem

    SvarSlett
  4. scones trur eg jammen meg ikkje eg har bakt siden heimkunnskapen. men kansje eg burde gjør det snart. såg iallefall veldig godt ut:)

    SvarSlett

Tusen takk for at akkurat du legger igjen en liten hilsen. ♥